Heup

Wat is een heuparthroscopie?

Een heuparthroscopie is een kijkoperatie in het heupgewricht. Sinds de jaren ‘80 wordt deze techniek steeds frequenter toegepast voor een aantal aandoeningen van het heupgewricht.

De meest frequente aandoeningen die met een heuparthroscopie kunnen behandeld worden zijn de volgende:

• Femoro-acetabulair impingement ( zie folder FAI)
  • LabrumletselsKraakbeenletsels in het heupgewricht
  • Osteochondritis dissecans
  • GewrichtsmuizenPsoas
  •  impingement/psoas bursitis
  • Ligamentum teres letsels
  • Trochantaire bursitis
  • Snapping hip syndroom

heuparthroscopie

De voornaamste klachten zijn liespijn, verminderde beweeglijkheid van het heupgewricht, blokkages en soms hoorbare clicks in de heup.
De ingreep gebeurt meestal onder volledige narcose en de benen worden op en speciale operatietafel geïnstalleerd, zodat tractie kan gegeven worden op het te opereren lidmaat.

Via twee of drie kleine sneetjes kunnen een camera en werkinstrumenten in het heupgewricht ingebracht worden. Daarmee kunnen de letsels indien technisch mogelijk behandeld worden.

Meestal kunt u dezelfde dag of de dag na de operatie het ziekenhuis weer verlaten.

Na de operatie mag je het heupgewricht onmiddellijk bewegen, maar dient u enige tijd met krukken te lopen. Afhankelijk van het letsel kan de revalidatie toch oplopen tot 2 à 3 maanden.

De meest voorkomende complicaties na een heuparthroscopie zijn wondproblemen en zenuwletsels. Deze zijn meestal van voorbijgaande aard.