Knie

Totale knieprothese

Oefeningen na een totale knieprothese

In het ziekenhuis en later thuis

In het ziekenhuis zal u dagelijks kine- en ergo behandelingen krijgen. Vooral de strek- en plooioefeningen zijn van belang. Thuis volstaat het om 3 maal 30 minuten te oefenen; uw knie heeft ook rust nodig.

Als u echt overdrijft zal de knie reageren: ze wordt warm en doet meer pijn. Verminder in dat geval de oefeningen. Ook een ijs / coldpack op de wonde (beschermd met een  doekje) kan helpen. (geen warmte !)

OEFENINGEN IN BED

ADEMHALINGSOEFENINGEN

Het is belangrijk dat u op de dag van de operatie en de dag erna regelmatig diep inademt langs de neus, eventjes wacht en dan traag uitademt langs de mond. Doe dit om de 2 uur een vijftal keer en eindig door te hoesten. Dit zal de eventuele fluimen uit de longen verwijderen.

CIRCULATIEOEFENINGEN

Deze zijn belangrijk de eerste dagen na de operatie op de momenten dat u zich in bed bevindt. Door uw tenen en voeten op en neer te bewegen (benen blijven stil liggen) wordt de doorbloeding gestimuleerd.

STATISCHE QUADRICEPS

Uw geopereerde been gestrekt neerleggen, de knieholte naar beneden duwen en zo de bovenbeenspieren aanspannen; 5 seconden houden en ontspannen. Elk uur een tiental keer, zeker de eerste dagen.

OEFENINGEN IN ZIT

QUADRICEPS IN ZIT

Goed achterin uw zetel zitten en proberen het been te strekken door de voet van de grond te krijgen. Opgelet: het bovenbeen mag niet omhoog komen. Hou het been 5 seconden gestrekt en ontspan. Herhaal 10 keer.

PENDELEN OP TAFEL

Neem plaats op een hoge tafel of stoel. Uw niet-geopereerde been ondersteunt uw geopereerde been en u voert een voorachterwaartse zwaaibeweging uit.

KNIEBUIGING OP STOEL MET HULP VAN UW NIET-GEOPEREERDE BEEN

U buigt de knie zover u kan. U gebruikt uw gezonde been om de voet verder naar achter te duwen.

SCHAATSEN

Met een op uw maat gemaakte schaats de oefening uitvoeren.

OEFENINGEN IN STAND

ACTIEVE FLEXIE

Buig uw knie zover mogelijk naar achter door de hiel naar de billen toe te bewegen. Blijf goed rechtop staan.

KNIE HEFFEN

Neem met de handen steun. Hef uw knie voorwaarts, hou 3 seconden en keer terug.