Voet & enkel

Ingegroeide Teennagel

Hier vindt u informatie over de behandelingsmogelijkheden bij een ingegroeide teennagel. Het is goed u te realiseren dat voor u persoonlijk de situatie anders kan zijn dan beschreven.

Een ingegroeide teennagel komt meestal voor bij de grote teen. De binnen- of buitenrand van de nagel is dan in de huid gegroeid en heeft aanleiding gegeven tot irritatie, pijn of een ontsteking. Waarom zo'n teennagel ingroeit is niet met zekerheid bekend. Mogelijk ligt het aan de bouw van de teen zelf (licht gekanteld, waardoor bij het lopen een nagelrand te veel in de huid drukt) of aan het schoeisel (te nauw, te smal). Zeker is dat het te kort afknippen van de hoeken van de nagel een rol speelt.

Diagnose en onderzoek

Voor het stellen van de diagnose is meestal geen nader onderzoek nodig. Wanneer er vermoed wordt dat er botaanwas onder de nagel groeit, wordt er een röntgenfoto gemaakt.

Mogelijke behandelingen

Er zijn verschillende behandelingsmogelijkheden, afhankelijk van de ernst van het ingroeien van de nagelrand.
Wanneer de nagelrand een beetje ingroeit of dreigt in te groeien en irritatie veroorzaakt, zijn eenvoudige maatregelen vaak afdoende. De druk van de nagelrand kan worden verminderd door een plukje watten onder de nagel te schuiven of de huid regelmatig naar beneden te masseren. Bij een infectie waarbij wat etter vrijkomt onder de nagelrand kan gepoogd worden dit te genezen met dagelijkse voetbaden met chlooramine tabletten, en eventueel antibiotica.Ingegroeide teennagel

Wanneer echter de mate van ingroei of infectie erger is en aanleiding geeft tot ernstige pijn, is een versmalling van de nagelrand nodig.

In zeldzame gevallen moet de nagel geheel worden verwijderd. Hierna wordt er dan steeds een tijdelijke kunstnagel geplaatst om de nieuwe nagel mooier te laten groeien.

Deze ingrepen aan de teennagel worden poliklinisch uitgevoerd onder plaatselijke verdoving door middel van twee prikken aan de teenbasis. De ingreep duurt ongeveer 15 à 20 minuten. Het is raadzaam een brede schoen of sandaal mee te brengen voor na de ingreep.

Na de ingreep

Als de verdoving uitgewerkt is, kunt u wat pijnklachten hebben, waarvoor u pijnstillers als paracetamol kunt gebruiken Soms is combinatie met een andere pijnstiller nodig. De arts zal u deze voorschrijven.

Ook het hooghouden van de voet kan de pijn verlichten. Na een dag mag het drukverband eraf, kunt u een douche nemen en een pleister op de teen doen. Het is echter belangrijk na het douchen de wonde droog te houden.

Afhankelijk van de pijn kunt u meestal al weer na enkele (twee tot vijf) dagen weer normaal lopen.

De hechtingen zijn resorbeerbaar en moeten dus niet verwijderd worden, tenzij er na het volledig verwijderen van de nagel een kunstnagel geplaatst wordt.

Om recidief te vermijden is het in de toekomst noodzakelijk de nagel recht af te knippen en niet te kort. Ook te smalle schoenen zijn te vermijden.

[../../../_insert/footer0.html]