Wat is het ?

De knieschijf is een sesambeentje dat zich aan de voorzijde van de knie bevindt. Het is aan de achterzijde bedekt met kraakbeen.
Pijn aan de voorzijde of naast de knieschijf treedt veelal op.
De knieschijf “loopt” in een groeve . Dit kan soms niet ideaal verlopen en hierdoor kan irritatie ontstaan van het kraakbeen.
De tracking en de vorm van het kraakbeen aan de achterzijde van de knieschijf en de voorzijde van de knie is iets dat zich in de jonge jaren ontwikkelt en geleidelijk installeert.

Soms heeft de knieschijf de neiging om te veel naar de buitenzijde te lopen hetgeen irritatie veroorzaakt aan de buitenzijde van de knieschijf.
Irritatie van het kraakbeen treedt veelal op bij vooral jongere meisjes.

Chondromalacie van de patella

Hier is het kraakbeen ontstoken aan de achterzijde van de knieschijf en de voorzijde van het dijbeen, voornamelijk aan de buitenzijde. Dit probleem treedt veelal op bij jongere personen. Het kraakbeen is niet echt gekwetst maar wel chronisch ontstoken. De patiënt voelt pijn rond de knieschijf. Specifiek treedt deze pijn op bij het fietsen, op- en aflopen van trappen, het langdurig blijven zitten met een gebogen knie (movie-sign).
Soms heeft men het gevoel door de knie door te zakken. Het gaat om een reflex die zich voordoet op het moment dat de knieschijf gaat pijn doen door frictie tegen het bovenbeen.

Men neemt ook dikwijls een crepiteren / kraken waar aan de achterzijde van de knieschijf.
De diagnose van chondromalacia van de patella wordt gesteld op basis van ondervraging en klinisch onderzoek. Eventueel worden bijkomende RX met aandacht voor de knieschijf genomen.
Indien men het nuttig acht, kan ook een NMR-scan onderzoek gebeuren.

Behandeling:

In eerste instantie wordt steeds geprobeerd om het probleem zonder chirurgie aan te pakken. Conservatieve behandeling is de eerste optie. Dikwijls zijn relatieve rust / ijsapplicatie en sporadische pijnmedicatie voldoende.
Daarnaast is het versterken van de quadricepsspier ook aangewezen. Best gebeurt dit isokinetisch of isometrisch.

Op langere temrijn vermindert de last hiervan dikwijls spontaan. Op zich is dit reeds een reden om niet operatief in te grijpen. Zo ndoig zal de dokter u begeleiden en moeten de sportieve activiteiten tijdelijk worden aangepast. Slechts in zeldzame gevallen is het gebruik van een externe brace / verband aangewezen.

Operatieve behandeling – arthroscopie

Zelden is het nodig een arthroscopie te doen. Indien er een echt kraakbeenletsel aanwezig is, kan door middel van een vaprtoestel of shavertoestel, via een kijkoperatie, kraakbeenoppervlakte worden geëgaliseerd.

Patellaluxatie

Eerder zelden ligt de knieschijf zo los in de groeve dat ze “ontwricht”. Meestal gebeurt dit op relatief jonge leeftijd, in volle groei. Het ontwrichten zelf is een erg pijnlijk moment.
Om de knieschijf te reduceren, volstaat het meestal om de knie te strekken.
Veelal treedt een belangrijke zwelling op – hemartrose (bloed in de knie).

Ook hier is in eerste instantie conservatieve aanpak de eerste keuze.
Na afkoelen van de zwelling, vooral oefeningen van de quadriceps !

Bij herhaaldelijk ontwrichten van de knieschijf kan een ingreep worden voorgesteld.

Arthrose aan de achterzijde van de knieschijf

Soms treedt aan de achterzijde van de knieschijf op latere leeftijd ook echt geïsoleerde arthrose op. Dit geeft specifiek pijn bij het op- en afgaan van trappen en het lang met de knieën gebogen zitten.
De patiënt ondervindt moeite om recht te komen uit een diepe zetel en gebruikt hiervoor handsteun.
De hinder hiervan is veelal beperkt en voor deze geïsoleerde arthrose volstaat dan ook meestal niet-operatieve behandeling.

De dokter zal, na onderzoek, overleggen wat de beste behandelingsmethode is.

Hiervoor komen in aanmerking :

• isometrische oefeningen van de quadricpes
  • knieverband
  • pijnstillende medicatie
  • Hyaluronzuur injecties
  • Cortisone injectie

Soms is de last zo uitgesproken dat het plaatsen van een knieprothese te overwegen valt.